Involved organisations:

Nuffic South East Asia

RVO

Nederlandse Ambassade Vietnam

 

Context

Q-Point together with Kim Delta conducts needs assessment for Nuffic’s Combi-track Program in Vietnam

 

Q-Point, commissioned by Nuffic, has conducted a needs assessment for the knowledge infrastructure of the Combi-track program in Vietnam. This study specifically focuses on the aquaculture sector in the Mekong Delta, with particular attention to pangasius production (DeltaVax) and shrimp farming (ShrimpTechVietnam). It represents an important step in developing a forward-looking strategy for the Combi-track program and provides insights into the current shortcomings and needs of the sector.

 

The report offers concrete recommendations at three levels: formal education, informal education, and business-to-business interactions. It highlights the need for practice-oriented learning methods and the improvement of both technical and soft skills, such as teamwork, problem-solving, and risk management. Furthermore, proposed interventions aim to strengthen collaboration between educational institutions and the private sector, such as establishing learning and innovation hubs, hands-on learning environments, and setting up advisory councils to align curricula with industry needs.

 

The results of this study contribute to making informed decisions for future activities within Combi-track, aligning with broader goals of internationalization, capacity building, and sustainable cooperation in higher education. It strengthens collaboration between Vietnam and the Netherlands, with the goal of creating sustainable solutions for the aquaculture sector and the knowledge infrastructure of the region.

he involved organisation:

Nuffic South East Asia

RVO

Dutch Ambassy Vietnam

Executed by: Olivia Ansenk – (Q-Point) and Nguyen Kim Thanh – (Kim Delta Vietnam)

Projectdoel & output

De rationale voor deze needs assessment komt voort uit de erkenning dat een duurzame kennisinfrastructuur een cruciale voorwaarde is om ervoor te zorgen dat de aquacultuursector beschikt over een workforce die uitgerust is met state-of-the-art kennis, vaardigheden en competenties in verschillende professionele rollen binnen de aquacultuurwaardeketen.

Hoewel er een kennis- en onderzoeksinfrastructuur bestaat in de aquacultuursector van Vietnam, zijn er hiaten in vaardigheden, kennis en toegepast onderzoek geïdentificeerd. Deze hiaten worden gezien als belemmeringen voor de versnelling van innovatie, kwaliteit en productie in de aquacultuurwaardeketen.

Daarnaast zijn er verschillende uitdagingen met betrekking tot het huidige landschap van training en onderwijs in de Mekongdelta:

* Er is een sterke behoefte om de verschillende trainings- en opleidingsprogramma’s die zowel in formele als informele settings worden aangeboden beter op elkaar af te stemmen.

* Er is meer structurele samenwerking nodig tussen de private sector en opleidings- en trainingsaanbieders, die waar mogelijk geprofessionaliseerd en geïnstitutionaliseerd zou moeten worden.

* Hoewel boeren en professionals toegang hebben tot diverse opleidingsmogelijkheden (inputleveranciers, voorlichters, overheidsinstanties, NGO’s), worden deze als te gefragmenteerd beschouwd en slecht afgestemd, wat leidt tot een lage acceptatie en populariteit van nieuwe technologieën onder boeren.

* Het onderwijs dat op academisch en beroepsniveau wordt aangeboden, varieert in kwaliteit en responsiviteit op de marktstandaarden en consumentenvereisten. De verkenningsmissie van mei 2024 benadrukte de vraag naar sterkere technische en praktische capaciteiten (bijv. waterkwaliteitsbeheer, praktijkgerichte training, toegepast onderzoek) en zachte vaardigheden (bijv. kritisch denken, teamwork, zakelijke vaardigheden).

* Er is een specifieke uitdaging in het integreren van nieuwe inzichten in bestaande curricula.

* De betrokkenheid van de private sector is over het algemeen ad hoc en mist een professionele benadering, met potentieel voor verbetering op gebieden zoals stages en gezamenlijk onderzoek.

De needs assessment heeft als doel deze problemen aan te pakken door:

  • Het identificeren van de benodigde vaardigheden, kennis en onderzoeks- en capaciteiten, met name binnen de formele onderwijsector (TVET en universiteiten) en, waar nodig, in informele trainingen voor boeren en coöperaties.
  • Voortbouwen op de bevindingen van de verkenningsmissie van mei 2024, gefinancierd door GroenPact, en rekening houdend met de samenwerkingsactiviteiten binnen het Combi-track, met name de impactclusters in pangasius (Deltavax) en garnalen (ShrimpTechVietnam).
  • Het bieden van een momentopname van de huidige situatie, hiaten en kansen in de ontwikkeling van kennis en vaardigheden binnen de impactclusters als basislijn.
  • Het benadrukken van specifieke kansen voor de Nederlandse kennissector om bij te dragen aan de aquacultuurn kenniscomponent van het Combi-Track programma in de Mekongdelta. De Nederlandse kennis- en onderwijssector wordt gezien als ervaren en deskundig, wat kan helpen bij het upgraden van het aanbod van training en onderwijs.
  • Het stellen van doelen voor toekomstige interventies om de geïdentificeerde uitdagingen aan te pakken.
  • Het geven van voorlopige adviezen voor toekomstig programmatisch beleid gericht op het opbouwen van een duurzame kennis- en vaardighedeninfrastructuur die is afgestemd op de lokale industrie- en marktbehoeften.
  • Het voorstellen van een kader om de effectiviteit van toekomstige interventies te monitoren en hun impact in de loop van de tijd te evalueren.
  • Het uiteindelijke doel is om uitvoerbare en innovatieve aanbevelingen te doen voor toekomstige (korte/lange termijn) programma’s die het aanbod van training en onderwijs in aquacultuur in de Mekongdelta kunnen upgraden.

Relevante Sustainable Development Goals

Acknowledging the global shift towards nature-based solutions and integrated approaches in water management and agriculture, with the Netherlands leading in innovative, technology-driven sustainable production is perceived as essential. Emphasizing the need for Vietnam’s aquaculture education to move beyond technology-focused solutions and incorporate environmental, social, and cultural dimensions, developing regenerative thinkers and practitioners who can restore and sustain healthy aquatic and land environments. Promote knowledge and skills development in ecological systems, landscape approaches, and holistic value models to support eco-friendly production systems like organic farming, circular aquaculture, polyculture, integrated agriculture-aquaculture, nature-based solutions, and regenerative farming. Facilitate trans-sectoral cooperation and communication, understanding power structures, and fostering adaptability and lifelong learning. Explore partnerships with Dutch organizations specializing in regenerative landscapes and transition science . This shift requires a move from traditional growth models focused solely on production and profit to an ecological approach that enhances ecosystem health and social well-being.

Duration:

January -April 2025

Other projects

More projects