Capacity building in aquacultuur in Indonesië

TRAINING OF TRAINERS

Tijdens Training of Trainer programma’s werken we aan capacity building van onderwijsinstellingen. De praktische vaardigheidstraining is bedoeld om het personeel te trainen in vaardigheden, kennis en competenties over diverse onderwerpen en vooral: hoe dit te implementeren in hun eigen onderwijs. Lisa was vorige week in Indonesië (Turen, Oost-Java) voor het NUFFIC project: ‘Capacity building on inclusive value chain management, value addition and entrepreneurship/business incubation in aquaculture in Indonesia’ om samen met Indonesische trainers Siti Jamillah en Asharina Nabila (beiden van IFSI) en Coco Kokarkin (directeur Indonesian Fish Security Institute) het personeel van SMK Negeri te trainen.

TRAINING GOAL

Na een jaar van online training vanwege de reisbeperkingen, was dit de gelegenheid om de laatste training van deze TMT live te plannen! De kennis uit eerdere trainingen over voedselveiligheid, value addition en ondernemerschap werd aangevuld met vaardigheidstrainingen en veldbezoeken in deze praktische laatste ‘Refresher Training’. Op deze manier is het geleerde geimplementeerd in het curriculum van de instituten SMK Negeri Turen en SMK Negeri Dringu. De training verbond alle verschillende disciplines en was afgestemd op de specifieke behoeften van de deelnemers. Dit resulteerde in de focus op praktische vaardigheden op het gebied van business incubation en het creëren van een ondernemersmentaliteit bij de studenten van de SMK Negeri colleges.

TRAINING PROGRAM

De interactieve trainingsweek begon op de eerste dag met een recap van de vorige drie trainingen. Op dag 2 was het thema value addition, waarvoor de deelnemers praktisch inzicht kregen in de aquacultural value chains op Java middels bezoeken aan de plaatselijke vismarkt en cold rooms. Op dag 3 werden de inzichten vertaald naar business opportunities aan de hand van de Business Model Canvas methode, met extra focus op (digitale) marketing en sales inclusief serious games en pitches. De laatste dag stond in het teken van private sector linkages en daarom een bezoek aan de Living Labs (verzorgd door Mr. Basori, de oprichter) om te zien wat het inhoudt om een catfish farm te runnen. Na een ochtendrondleiding en gastsprekers werkten de deelnemers aan curriculumontwikkeling. Specifiek aan het creëren van project based learning cases voor beide instituten om studenten uit te dagen met een meta-aanpak: het combineren van alle kennis in één multidisciplinair, praktisch project om hun competenties te beoordelen. Ook werden studenten die deel uitmaakten van het ondernemerschapsprogramma uit training 3 uitgenodigd om hun ondernemingsplan als resultaat van de training te presenteren.

Group picture  SMK Turen main building Fish market Turen Catfish Ponds at Living Lab visit Fish freshness quality assessment Sales challenge serious game Sales challenge serious game Visit to Mister Basori's Living Labs Visit to Mister Basori's Living Labs

Wahyu (een van de deelnemers aan de opleiding): “Ik ben zo blij dat ik deze training heb gevolgd, want nu ben ik mijn eigen bedrijf begonnen en ik zal de aanpak die ik tijdens de training heb geleerd blijven volgen!”

Iedereen bedankt voor de inspirerende week, veel succes met het toepassen in de praktijk!

Gerelateerd nieuws

Meer nieuws