Kick-off TMT ATVET Netchain versterking tuinbouwsector

Versterking tuinbouwsector Ethiopië

Afgelopen week was het tijd voor de kick-off van de tailormadetraining (TMT) over ATVET Netchain versterking in de tuinbouwsector in Ethiopië! Het project maakt deel uit van het Orange Knowledge Programme (meer info hier), gefinancierd door het Ministerie van Buitenlandse Zaken en beheerd door Nuffic. Het doel van het project: bijdragen aan het overbruggen van de bestaande kennis- en vaardigheidslacunes van Alage ATVET op het gebied van de ontwikkeling van de waardeketen in de tuinbouw.

Door uitwisseling mogelijk te maken van zeer waardevolle en recente kennis in de waardeketen van bederfelijke landbouwproducten en door contacten te leggen met belangrijke belanghebbenden uit de sector in de regio, stelt deze TMT het Alage ATVET-personeel in staat originele en praktische managementvaardigheden te krijgen.

Omdat het versterken van kennis en vaardigheden op het gebied van waardeketenbeheer, post-harvest management, waardetoevoeging en agripreneurship enkele van onze favoriete onderwerpen zijn, kijken Q-Point-consultants Boaz Liesdek en Lisa Rotteveel terug op een geslaagde kickoff: de eerste digitale missie op waardeketenbeheer (deel 1 van 3)!

Deze training kan iemands vaardigheid en kennis vergroten, kennis over de vraag, de toeleveringsketen en hoe waarde aan onze producten kan worden toegevoegd. Dit alles maakt de cursus waardevol voor ons!

INTRODUCTIE: ALAGE ATVET

Alage ATVET leidt technisch landbouwpersoneel op om directe diensten te verlenen aan industrieën en de gemeenschap, inclusief de nieuw gestarte agro-industrieparken, gelegen op 10-90 km van het college. Alage ATVET werd opgericht volgens het plan van de Ethiopische regering om de landbouwproductie en productiviteit te verbeteren. Om de opleidingskwaliteit en inzetbaarheid van afgestudeerden te verbeteren, is echter meer ondersteuning nodig, van zowel binnen als buiten Ethiopië.

De missie van waardeketenbeheer (VCM) was de eerste missie van dit project. Het overkoepelende projectdoel bestaat uit drie delen. Naast het versterken van kennis en vaardigheden, is er ruimte voor het upgraden van het bestaande cursusmateriaal en het opzetten en koesteren van inclusieve en duurzame banden tussen Alage ATVET en de belanghebbenden in de tuinbouwsector en universiteiten. Daarom staan ​​er nog twee missies op het programma, met als onderwerpen Value Addition en Agripreneurship.

MISSIE 1 (VAN 3): OPZET

Van 9 tot 12 april verzamelden Alage ATVET en andere deelnemers, management en docenten van Sodo ATVET en Fitche ATVET zich in het Ziway hotel, nabij Bulbula Agri Industrial Park. Vanwege de beperkingen van dit jaar om face-to-face te trainen, heeft Q-Point zich digitaal aangesloten. Met de hulp van lokale partner en consultant Fikadu Reta (Hawassa University) waren we in staat om een ​​complete training op afstand te doen met hybride/blended trainingsactiviteiten.

Het Netchain Improvement Framework (NIMPF) vormde de basis van de trainingsinhoud. De NIMPF bestaat uit vier fasen:

  • diagnoseNIMPF tool
  • verandering bedenken
  • verandering doorvoeren
  • evaluatie

Elke trainingsweek is gekoppeld aan twee fasen van de NIMPF-tool. In deze missie hebben we fase 1 en 2 behandeld (stappen 1-7).

DE MISSIE

Allereerst ontwikkelden de deelnemers inzicht in VCM en analyse. Ze leerden ook wat de NIMPF-tool is en hoe ze deze kunnen toepassen, door in kleine groepen te werken aan een specifieke businesscase met de focus op één waardeketen. Drie zelfgekozen ketens werden onderzocht, allemaal vanuit een ander stakeholderperspectief: de lokale waardeketen van rundvlees, tomaat en ui.

De missie begon op dag 1 met de theorie over VCM. Op de tweede en derde dag is de theorie gecombineerd met praktijkopdrachten over de uitwerking van de businesscases in de waardeketen per groep. Op de laatste dag presenteerden alle groepen hun bevindingen aan elkaar.

Ondanks de bekende uitdagingen in de onlinewereld van vandaag en de onvermijdelijke stroomstoringen, kunnen we terugkijken op een geslaagde eerste digitale missie. Op naar de volgende twee!

 

Gerelateerd nieuws

Meer nieuws