Aanvragende partij:

Georgian Farmers’ Association (GFA)

De betrokken partij

De Georgian Farmers’ Association (GFA), opgericht in 2012, verenigt meer dan 3.900 boeren in Georgië en biedt haar leden begeleiding in overheidsprogramma’s, faciliteert verbindingen met dienstverleners en bronnen van financiering, markten en technische ondersteuning. GFA richt zich op het vertegenwoordigen van de belangen van haar leden en het verdedigen van de rechten van kleinschalige boeren door deelname aan beleidsontwikkeling en actieve belangenbehartiging voor eerlijke toegang tot markten en middelen. GFA werkt actief samen met overheids-, donor- en onderwijsinstellingen en is een sterke coördinator tussen boeren en alle betrokken spelers in de landbouw. 

Context

Er is een groeiende vraag van consumenten, retailers, leveranciers en producenten in Georgië naar voedselveiligheidsnormen. GFA werkt aan de ontwikkeling en implementatie van de Georgian Good Agricultural Practices (GeoGAP) standaard, een certificeringsregeling voor primaire landbouwproducenten. GeoGAP is gebaseerd op de internationale standaard GLOBALG.A.P., een internationaal erkende reeks landbouwnormen gebaseerd op Good Agricultural Practices (GAP). Het voornaamste doel van de regeling is om de veiligheid en kwaliteit van landbouwproducten en duurzame praktijken onder boeren, retailers en consumenten te waarborgen. GeoGAP is aangepast aan de context en mogelijkheden van kleinschalige boeren in Georgië. 

  

Tot op heden kunnen micro- en kleinschalige boeren in Georgië niet voldoen aan internationale normen. Via GeoGAP, dat is afgestemd op lokale omstandigheden, zal GFA lokale boeren ondersteunen bij het adopteren van duurzame landbouwpraktijken die in lijn zijn met voedselveiligheidseisen, waardoor boeren geholpen worden om richting Europese normen te bewegen. Bovendien zal dit helpen de voedselveiligheid op lokale markten te verhogen en de export van hoogwaardige producten uit Georgië te bevorderen. 

  

GFA’s visie voor het GeoGAP-schema is om erkenning te krijgen van de overheid en kopers op de binnenlandse markt met hoge waarde, waaronder retailers en horeca, om zo de vraag naar veilig en lokaal voedsel te vergroten. Er wordt verwacht dat de toegenomen vraag onder de Georgische burgers en het grote aantal toeristen in een marktomgeving die wordt overspoeld met hooggeprijsde geïmporteerde goederen, de lokale productie van veilig en kwaliteitsvoedsel zal ondersteunen. GeoGAP ondersteunt daarom de duurzame ontwikkeling van een markt voor lokaal en veilig voedsel, ten gunste van de boeren in Georgië. 

 

Projectdoel en outputs

Het doel van de TMT was om de capaciteit van het GFA-personeel op het gebied van voedselveiligheid en kwaliteit, waardeketenbeheer en auditing op te bouwen. Een aantal GFA-ledenboeren en medewerkers van de Georgian Farmers’ Distribution Company (GFDC), die nauw samenwerkt met GFA op het gebied van supply chain management, namen ook deel aan de trainingsweken. 

 

Voedselveiligheid en kwaliteit

Het overkoepelende thema tijdens de trainingsweken was voedselveiligheid en kwaliteit. De trainingen bouwden kennis en vaardigheden op in voedselveiligheid en kwaliteitsbeheer door internationale certificeringsregelingen zoals GLOBALG.A.P. aan te pakken. De deelnemers kregen kennis over de inhoud van deze normen en werkten aan opdrachten met voorbeelden van implementatie. Praktische vaardigheden in de implementatie van GeoGAP werden getraind tijdens meerdere veldbezoeken aan GFA-ledenboerderijen. Verder werden ondersteunende documenten ontwikkeld, waaronder een handboek en meerdere checklists voor auditing in zowel het Engels als het Georgisch. 

Waardeketenbeheer

De TMT ging daarnaast ook over waardeketenbeheer om het GFA-personeel kennis en vaardigheden te geven in het analyseren en effectief beheren van de Georgische waardeketens in samenwerking met de Georgian Farmers’ Distribution Company (GFDC), gezien het hun missie is om een geavanceerde, eenvoudige en continue supply chain te creëren. Het doel van GFDC is om lokale landbouworganisaties te versterken en reglementaire aspecten te beheren en kansen te benutten om een breder scala aan primaire en toegevoegde waarde producten, waaronder verse groenten en fruit, te verkopen. Met het gebruik van de Netchain Improvement Framework (NIMPF) tool in praktische opdrachten, analyseerden de trainees verschillende waardeketens van goederen en identificeerden zij mogelijkheden voor de toepassing van GeoGAP-certificering als een marketing- en waarde toevoegende interventie. 

Auditing

Een belangrijk onderwerp in deze TMT was auditing. Deze activiteit was met name belangrijk in termen van capaciteitsopbouw van twee externe consultants van de onafhankelijke certificeringsinstantie, LTD GFC, die werd opgericht in samenwerking met GFDC. De trainees ontvingen zowel theoretisch- als praktische veldtraining in het auditen van de GeoGAP-standaard. De belangrijkste focus was om correcte interpretatie van alle onderdelen van de GeoGAP-standaard te waarborgen. Ondersteuning door Star Consulting LTD speelde een belangrijke rol in deze training om uitleg, waar nodig, in de Georgische taal te geven. Het GFA-personeel heeft nu de kennis en vaardigheden om boeren te ondersteunen bij de implementatie van GeoGAP en om interne audits uit te voeren. LTD GFC is nu getraind om te dienen als externe auditor voor het supply chain bedrijf GFDC. 

Lessen geleerd 

De boeren en het GFA-personeel leerden de praktische benadering van de implementatie van normen en kijken nu verder dan alleen het nalevingsaspect ervan. Praktische ervaring is zeer belangrijk; het bespreken van de interpretatie van nalevingscriteria en het zien van de verschillende oplossingen in het veld zullen de boeren helpen hun bedrijven te verbeteren. 

Een van de deelnemers zei: “Ik zou willen dat er meer praktische en veldwerkdagen waren omdat de theorie zo interessant is; we waren enthousiast om alles op de boerderij te implementeren en te ervaren.” 

Het deel over waardeketenbeheer was een eye-opener voor sommige deelnemers; zeiden ze: “De training hielp me een frisse kijk op mijn bedrijf te krijgen, ik heb de opgedane kennis gedeeld met mijn werknemers en dankzij netwerken heb ik nieuwe markten gevonden om mijn appels te verkopen. Het is beter voor de boer om korte verbindingen in de keten te hebben, in plaats van te handelen met tussenpersonen. Wanneer je als boer directe verbindingen hebt met de eindgebruiker, kun je feedback vragen over je product en krijg je betere marktinformatie.”

Een andere trainee zei: ”Voor mij was GLOBALG.A.P. het meest interessante deel van de training, omdat het een toegangspoort is tot export naar EU-markten en Georgische boeren moderne normen nodig hebben omdat de wereld zich zeer snel ontwikkelt en wij niet achterop moeten raken.

In sommige sessies waren ook enkele studenten aanwezig, en een van de deelnemers zei: “Ik ben blij de kans te hebben gehad om als masterstudent deel te nemen aan de training, ik wens dat meer studenten de kans hadden om nieuwe technologieën te ervaren en kennis op te doen van vakmensen uit het veld. Misschien is het een goed idee om excursies te organiseren of om praktische opdrachten te geven aan studenten over hoe ze het bedrijf van een boer kunnen verbeteren.” 

Opdrachtgever

Gefinancierd door het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken en beheerd door Nuffic, als onderdeel van het Orange Knowledge Programme, projectnummer OKP-TMT.18.00275

  • Nuffic logo

Looptijd

2017-2020

Andere projecten

Meer projecten