De ontwikkeling van voedingsproducten omvat veel elementen: voedingswaarde, smaak, gemak, verpakking, houdbaarheid…
Maar met zoveel mensen als potentiële klant, die allemaal hun eigen voorkeuren hebben, kan het moeilijk zijn om een waardevol voedingsproduct te ontwikkelen. Veel voedingsproducten worden nog steeds ontwikkeld met de behoeften van de producent in gedachten, terwijl de behoeften van de consument niet altijd worden meegenomen. Dit resulteert vaak in producten die niet succesvol zijn op de markt vanwege lage of geen consumentenvraag. Hoe dit te veranderen? Door de consument gedurende de hele productontwikkelingscyclus in gedachten te houden, en door te beginnen met marktonderzoek!
De training van deze week draaide dan ook volledig om markt- en consumentgerichte productontwikkeling. De waarde toevoegingshal van de Keniaanse Landbouwschool in Nyeri werd gebruikt voor de praktische oefeningen over productontwikkeling met verse vruchten, groenten en zuivelproducten, als onderdeel van het NUFFIC-project.
Docenten van KSA die betrokken zijn bij waardetoevoeging werden getraind om waardetoevoegingstrajecten te faciliteren voor studenten en leden van de gemeenschap. De eerste dag begon met markt- en consumentenonderzoek om marktkansen, consumenteninzichten en mogelijke innovaties en trends te definiëren, om er precies achter te komen welk product op basis van marktvraag gecreëerd moet worden. Daarna formuleerden de deelnemers een waardepropositie met behulp van de consumenteninzichten.
De volgende twee dagen werden doorgebracht in de waardetoevoegingsverwerkingshal om te experimenteren met verschillende productformuleringen en variëteiten om het best mogelijke resultaat te vinden. De deelnemers gebruikten hun creativiteit en testten verschillende versies van:
- Verse, natuurlijke mango- en passievruchtensap
- Heerlijke tomatensaus voor fastfoodliefhebbers
- Frisse, natuurlijke yoghurt voor het hele gezin
- Aardappelchips met spannende nieuwe smaken
Training impressie
Tijdens het ontwikkelingsproces werkten de groepen continu aan het verbeteren van hun producten ter voorbereiding op de laatste dag… Op die dag werden de productconcepten trots gepresenteerd tijdens een marktbeurs! De groep en KSA-studenten en -medewerkers werden uitgenodigd om de producten in het echt te proeven en feedback te geven voor verdere verbetering! Zie de resultaten hieronder:
Op naar nog meer voedselinnovaties in de omgeving van Nyeri, want deze week smaakt naar meer…
Dank aan alle deelnemers, de Kenya School of Agriculture en de Fresh Produce Exporters Association of Kenya voor wederom een vruchtbare samenwerking!