Aanvragende partij:

National Taskforce on Horticulture Kenya

De betrokken partij

De Kenya National Horticulture Task Force werd in 2004 opgericht als reactie op uitdagingen op de internationale markten. Het was een multi-stakeholder interactief en consensusvormend forum met vertegenwoordiging van belanghebbenden uit de publieke en private sector in de tuinbouw, dat de dialoog tussen de private en de publieke sector bevorderde. Het belangrijkste doel is ervoor te zorgen dat de Keniaanse tuinbouwproducten voldoen aan de eisen van de markt en de reputatie van Kenia als toonaangevende teler en exporteur van tuinbouwproducten in stand houden. De taskforce was betrokken bij activiteiten op het gebied van capaciteitsopbouw; accreditatie van bedrijfsondersteunende faciliteiten; bewustmaking, ontwikkeling van gemeenschappelijke strategieën; risicobeoordeling; adoptie van internationale gedragscodes en regelgeving en marktdiversificatie.

Er wordt echter opgemerkt dat er nog steeds een enorm potentieel bestaat voor de groei van deze industrie op de regionale en binnenlandse markten, maar dat dit wordt belemmerd door een aantal uitdagingen, waaronder:

a) Ontoereikende coördinatie van de tuinbouw, ontwikkelingspartners en andere belanghebbenden op nationaal en landelijk niveau;

b) Zwakke instellingen en verenigingen in de waardeketens van de tuinbouw;

c) Ongeldige, onbetrouwbare gegevens en een ontoereikende marktinfrastructuur en toeleveringsketen voor een correcte verwerking van tuinbouwproducten van de boerderij tot aan de markten.

Projectdoel en outputs

Eén van de doelstellingen van de NHT is het faciliteren van de verstrekking van betrouwbare en consistente informatie over vraagstukken die verband houden met de tuinbouwsector aan alle sectorspelers/actoren. De NHT heeft een Data, Informatiemanagement, Marktontwikkeling en Handelsfacilitatiecommissie (DIMMD&TF) opgericht met publieke en particuliere belanghebbenden. NHT heeft via de DIMMD&TF-commissie een ontwerptool voor gegevensverzameling ontwikkeld met als doel gegevens te verzamelen langs de waardeketen van de tuinbouw, van productie tot marketing in Kenia. COLEACP heeft Q-Point geselecteerd om te helpen bij de afronding van deze tool en om deze verder aan te scherpen om ervoor te zorgen dat alle basisonderdelen gedekt zijn.

Strategie

Fasen in dit COLEACP-project met NHT:

Fase 1: Beoordeling van gebruikersbehoeften

Fase 2: Testen van de datatool in één provincie

Fase 3: Identificatie en samenwerking met een bedrijf om een ​​informatiemanagementsysteem (MOU) te implementeren. Training van de NHT-datateamleden in het uitrollen van de tool.

Opdrachtgever

COLEACP – NExT Kenya programme

  • COLEAD logo

Partners

November 2021 – September 2022

Andere projecten

Meer projecten